חרקים מזיקים בבית

משטחים בבית העלולים להיפגע מחרקים

חרקים אוכלי כל ניזונים מכל חומר אורגני. מידת הבררנות שלהם כלפי סוג מזון מסוים עלולה להשתנות במשך דרגות ההתפתחות, אולם באופן עקרוני הם מהווים סכנה כמעט עבור כל המשטחים בבית:

א. שטיחים – עש הוא חרק מסוג פרפר בעל גלגול מלא הניזון מאריגים עשויים מצמר, משי וכותנה. היות ואלו גם החומרים המשמשים לייצור ותפירה של שטיחים, קיימת סכנה משמעותית למשטחים מן הסוג הזה בתוך הבית. החרקים יכולים לפעול במשך כל שעות היום ולגרום נזקים בלתי הפיכים. הטיפול בבעיה מתבצע בשני מישורים: במישור אחד מזמינים שירותי הדברה ייעודיים, בעוד במישור השני מתאמים תיקון שטיחים מקצועי.

ב. בגדים – אי אפשר לדבר על המשטחים בבית העלולים להיפגע מחרקים מבלי להזכיר את הבגדים. למרות שהם נמצאים בתוך ארון, בגדים נחשפים ללא מעט סוגים שונים של חרקים. קיימות שתי קבוצות עיקריות של חרקים המסכנים את הבגדים שלנו. הקבוצה הראשונה כוללת את עשי הבגדים, בעוד הקבוצה השנייה היא משפחת העוריות. זהו מין מסוים של חיפושיות התוקף אריגי בד טבעי. החרקים אוכלים אריגי צמר, משי, עור, נוצות ולעיתים גם כותנה.

ג. ארונות תצוגה – האבק, הלכלוך והלחות בתוך ארונות תצוגה של פריטים דקורטיביים או חפצי אמנות גורמים להופעת זנים רבים של חרקים. כאן המניעה כוללת ניקיון תקופתי של ארונות תצוגה והזמנת שירותי הדברה אפקטיביים. אפשר להשתמש בחומרי ריסוס בתוך ארונות תצוגה או להעדיף הדברה עם חומרים אורגניים.

איך מזהים חרקים מזיקים בבית

חרקים מזיקים בביתכל המשטחים העלולים להיפגע מחרקים דורשים זיהוי מוקדם ככל האפשר של סוג המזיקים. עש בוגר וזחלים מתרחקים מאור, מה שמחייב זיהוי של פעילותם באופן מקרי. במקום בו יש פעילות של עש ניתן למצוא סימנים על השטיחים, על הבגדים או בתוך ארונות התצוגה:

• פרפרי עש מתים בתוך הארון או על השטיח
• גלמים
• נרתיקים עשויים סיבי בגדים
• קורים
• חלקי חרקים

אין בעיה לזהות משטחים שנפגעו מעש. הסימנים האופייניים המחייבת הדברה הם חורים וסימני כרסום, הנראים אחרת מחורים הנוצרים מבלאי טבעי.