הדברת זבובים ביולוגית

זבובי הפרי הם, לכאורה, חרקים מעופפים שלא מזיקים לאדם נזק גדול כל כך. לזבוב הפרי אין עוקץ, כך שהוא לא יכול להסב לאדם הדברת זבוביםנזק פיזי במגע איתו. ואולם, הנזק שמסבים זבובי הפרי לאדם יכול להיות נזק גדול בהרבה מעקיצה או מטרד סביבתי, מאחר והנזק הזה הוא נזק משמעותי שיכול להיגרם דווקא לגידולים ולחקלאות שאנחנו עמלים כל כך קשה בשביל לטפח במשך חודשים רבים בכל שנה. לאחר שזבובי הפרי מזדווגים, נקבת הזבוב מטילה את ביציה בתוך פירות הצמחים. לאחר מכן, הזחלים בוקעים מהביצה ומשתמשים בפרי בכדי להתפתח, עד שמרוב אכילתם הם גורמים לפרי לפתח ריקבון. כך למעשה בעבר, הסבו זבובי הפרי למשק החקלאי באזור ישראל וירדן נזק שנאמד ב-300 מיליון דולר בשנה אחת. כמובן שהאדם לא נשאר חייב, ובמשך השנים השתמשו בשיטת הדברה כימית, עם חומר שנקרא מלטיון – חומר רעיל לזבובים, אך למרבה הצער גם לבני אדם ובעלי חיים, מה שמסבך את השימוש בו. משום כך עלה הצורך בהדברת זבובים מסוג אחר, וכך למעשה נולדה ההדברה הביולוגית.

הדברת זבובים ביולוגית נותנת פתרון אלגנטי לבעיית הזבובים, אך יש בה גם חסרונות

  • הדברת זבובים ביולוגית משתמשת בתכונה בולטת אחת הקשורה להרגלי הרבייה של זבובי הפרי. נקבת זבוב הפרי למעשה מזדווגת רק פעם אחת בחייה (שאורכים כחמישה שבועות), והזכר שמפרה אותה הוא זה שאחראי לכלל הביצים שהיא מטילה לאורך חייה. כך, למעשה, עיקור של אוכלוסיית זבובי הפרי הזכרים יגרום להכחדה חלקית או מלאה של אוכלוסיית זבובי הפרי.
  • את העיקור הזה מבצעים לא באמצעים כימיים אלא בצורה שלא פוגעת כלל בפירות, בבני אדם או בבעלי חיים. באמצעות קרינה רדיואקטיבית בעוצמה נמוכה מאוד, הזכר למעשה מעוקר ברגע בגרותו, והזכרים המעוקרים מפוזרים בשדה. לאחר שהזכר המעוקר מזדווג עם הנקבה, היא תטיל באופן קבוע עד מותה ביצים לא מופרות, ולא תזדווג עם זכר נוסף. לכאורה, מדובר בפתרון אלגנטי ואיכותי להכחדה של זבובי הפרי בשדות חקלאיים.
  • ישנו חיסרון אחד בולט להדברה ביולוגית של זבובים – מדובר בשיטה יעילה רק מבחינה חלקית. ההדברה הביולוגית יכולה לפגוע בזבובים עד רמה שבה הנזק שהם מסבים לשדה ולגידולים הוא משני. למעשה, יש בכך גם יתרון מסוים, כי הדברה מוחלטת של זן מסוים שמתפתח באופן טבעי מפרה את האיזון האקולוגי ומעמידה בסיכון מסוים את השדה כולו.

בסופו של דבר, אתם צריכים לבחור את שיטת ההדברה המתאימה ביותר למצב שלכם

בין אם אתם בוחרים בהדברה כימית ובין אם בהדברה ביולוגית, במידה ויש לכם שדה חקלאי ברור שאתם צריכים הדברת זבובים מסוג כלשהו. העצה הטובה ביותר שלנו היא לנתח את המצב שלכם באופן יסודי ולבחור בשיטת ההדברה המתאימה לכם ביותר.