סוגי הדברה וממוצע מחירים

הדברה
הדברה

יש דרכים שונות להרחיק, לצמצם השפעה או להרוג מזיקים וחרקים. במאמר הבא נציג את מאפייני השיטות ונבין כיצד כל אחד מהם משפיע על המחיר

המטרה העיקרית של הדברה היא להרחיק ולצמצם את השפעתם השלילית של מזיקים מכל המחלקות הטקסונומיות. ניתן להיעזר בשיטות שונות כדי להתמודד עם צמחים, חיידקים, פטריות, עופות, דגים ויונקים, אך רוב הזמן מדובר על מאבק בחרקים. השאלה החשובה היא באיזה שיטה בוחרים ומה מאפיין אותה.

אלו השיטות העיקריות שמבטיחות יעילות גבוהה בהתמודדות ומאבק עם חרקים:

א. חומרים כימיים – השיטה הנפוצה והמסורתית היא טיפול בחרקים באמצעות חומרים כימיים. היתרון הוא שניתן להשיג תועלת גבוהה גם בשטחים פתוחים, אך החיסרון הוא פגיעה באיכות הסביבה והסבת נזקים לחיות מחמד, צמחים ועוד. חומרים כימיים גם מסוכנים לשימוש בתוך בתים פרטיים ויש להרחיק אותם מהישג ידם של ילדים ותינוקות. החומרים פוגעים בקרישת הדם של המזיקים והם נמצאים בשימוש עיריות מקומיות.

ב. חומרים אורגניים – הדור הבא של החומרים הכימיים מציע התמודדות עם חרקים בעזרת חומרים אורגניים. כאן מדובר על חומרים טבעיים שמרחיקים או משמידים סוגים שונים של חרקים, מבלי להפר את האיזון האקולוגי העדין בכדור הארץ. בקבוצת החומרים האורגניים ניתן למצוא רכיבים על בסיס פירות הדר וחומרים על בסיס פרומונים.

ג. אלקטרוניקה – אפשר גם להשתמש בהדברה אלקטרונית על מנת להרחיק חרקים לצמיתות. השיטה נשענת על שימוש במכשירים שלא מבצעים הרג של החרקים, אלא מרחיקים אותם. היתרון הוא שמדובר על שיטה שלא מזהמת את הסביבה וגם לא מחייבת שימוש בחומרים מסוכנים.

ד. התערבות ביולוגית – בשיטה הזו האדם מתערב במערכת האקולוגית כדי לשלוט על אוכלוסייתו של המזיק. זו שיטה שמתאימה בעיקר לשטחים חקלאיים ולאיזורים פתוחים  וגדולים. השיטה אינה פוגעת בסביבה ובאדם, היא נפוצה בקרב חקלאיים ומולצת על ידי ארגונים לשמירה על איכות הסביבה.

ה. הדברה ירוקה – גם השיטה הזו אינה פוגעת באדם והיא מציעה יתרונות אקולוגיים מרחיקי לכת. ראשית, ניתן לשמור בעזרתה על אוכלוסיית המזיק ולמנוע השמדה. שנית, בשנים האחרונות יש אמצעים להרחקת מזיקים ביתית וחקלאית. החומרים בהם משתמשים נבחרים בקפידה והם עומדים בתווי התקן המחמירים בעולם.

כמה עולה להרחיק מזיקים?

העלויות של שיטות הדברה נקבעות בעיקר לפי גודל השטח, סוג החרקים שאיתם רוצים להתמודד וכמות הביקורים שאותם נדרשים אנשי המקצוע לבצע. הרחקת נמלים מדירת 2 חדרים לדוגמא תעלה 180-250 ש"ח בלבד, בעוד שימוש בחומרים כימיים זהים להרחקת נמלים מדירה של 5 חדרים כבר יכולה לעלות 350 ש"ח ומעלה. לצורך השוואה, טיפול בחרקים מסוג תיקנים באותן דירות יעלה 180-500 ש"ח. טיפול בפרעושים בדירה פרטית יעלה 250-500 ש"ח וטיפול בחדר מדרגות של בניינים משותפים יעלה 250-300 ש"ח ל-2 קומות ראשונות ועוד 50-80 ש"ח לכל קומה נוספת.

חשוב לציין כי בהדברה ירוקה יש תוספת של 35%-50% למחיר. בלכידת עכברים וחולדות גובים מחיר נפרד של 300-700 ש"ח, לעומת טיפול בצרעות ודבורים שיעלה 250-600 ש"ח. טיפול בטרמיטים לרבות קידוח והחדרת חומר בלחץ לתוך החול שמתחת למרצפות יעלה 500-1,000 ש"ח. זהו המחיר הממוצע לקן טרמיטים אחד ועבור כל קן נוסף יש לשאת בתוספת תשלום.

ביקור של איש מקצוע עם הסמכה בתחום של הרחקת מזיקים יעלה 150-250 ש"ח. עלות הביקור מגולמת במחיר השירות במידה והוא מוזמן על ידי הלקוח. מנגד, ריסוס בור ביוב בחומרים כימיים יעלה 20-50 ש"ח לא כולל עלות הביקור.