ריסוס נגד ג'וקים

הדברה של תיקנים מבוצעת לטווח ארוך, ונעשית תוך שימוש באמצעים מיוחדים. ריסוס הוא דרך בסיסית ואפקטיבית להרחיק ג'וקים, אך הוא דורש מספר פעולות הכנה. ראשית, כל הדברה מחייבת ריסוס ג'וקיםפינוי של חפצים מהשטח המטופל. יש להוריד את הכלים מהשיש, להוציא קופסאות מתוך הארון, ולהזיז את הרהיטים מהקיר. בצורה כזו ניתן להבטיח, כי הריסוס יגיע לכל מקום ותוך זמן קצר. שנית, ריסוס והדברה יכולים לפגוע בבני אדם, ולכן חובה לצאת מהבית. יש לעקוב אחר הוראות המדביר, ולהבין מתי ניתן לחזור, בעיקר בבתים בהם חיים ילדים קטנים או חיות מחמד.

ריסוס משמש כבר שנים רבות להרחקה ומניעת מזיקים. אף על פי כן, הוא עבר לא מעט שינויים ושיפורים. הריסוס כיום הוא יעיל ומהיר, ותועלתו נשמרת להרבה זמן. הסיבה לכך היא שילוב בין חומרים כימיים וטבעיים בתוך אמצעי הריסוס. נהוג לבצע אותו במגזר הפרטי, העסקי והציבורי. המון בתים ובעלי משרדים משתמשים בריסוס לקראת הקיץ, או בכל תקופה חמה בה המקקים יוצאים מהחורים.

כך תדעו האם מדובר על שירותי ריסוס אפקטיביים

האפקטיביות של ריסוס נגד ג'וקים תלויה בפרמטרים הבאים:

א. מקצועיות המדביר – אפשר למדוד מקצועיות של חברת הדברה לפי ניסיון, המלצות ורישיונות. לא כל מדביר עם חומר כימי יכול להרחיק את המקקים מהבית. המטרה של הזמנת שירותי הדברה היא להתמודד עם המקקים בצורה יסודית ומוחלטת. עדיף לוותר על שירותיו של מדביר זול, ולהשקיע מלכתחילה בחברה שעושה שימוש בחומרי ריסוס מתאימים.

ב. זיהוי סוג התיקן – מבחינה מעשית, ריסוס נגד ג'וקים דורש זיהוי של סוג התיקן. סדרת החרקים בעלי גלגול חסר בתת מחלקת תיקאים, הנקראת גם "תיקנאים", כוללת מעל 3,500 מינים. לא כל המינים הללו נמצאים כמובן בישראל, אך עדיין יש טווח רחב מאוד של סוגי מקקים במרחב הציבורי והפרטי. שני הסוגים הפופולאריים הם תיקן גרמני או תיקן אמריקאי.

ג. איתור מקור הג'וקים – רוב התיקנים מגיעים אל הבית, כדי לצרוך שאריות של אוכל, ולעיתים גם על מנת למצוא מחסה מהחום ומהקור. מכת תיקנים יכולה להתפתח במהירות וזאת בשל יכולת הריבוי שלהם. איתור המקור ממנו מגיעים הג'וקים אל הבית מונע את עוגמת הנפש מראש. נקבת התיקן מטילה תיק של ביצים ובו 20-30 תיקנים צעירים. ההמלצה היא לבצע בבתים פרטיים הדברה פעם אחת לשנה לפחות. במוסדות עדיף להגביר את הקצב, ולערוך את הריסוס באופן קבוע ועל בסיס חודשי.

מדוע חשוב לרסס נגד תיקנים?

תיקנים מנצלים את המזון והמקלט בבתים או משרדים בכל רחבי העולם. הם נחשבים למזיקים נפוצים מאוד, שקשה להתמודד איתם בשל זריזותם, עמידותם והמבנה שלהם. ג'וקים מטפסים היטב על קירות, והם פעילים בעיקר בלילה. עם זאת, האכילה שלהם מזהמת, הם הורסים מסמכים, ונושאים איתם מחלות ואורגניזמים.

ריסוס הוא דרך מצוינת להיפטר מתיקנים לטווח ארוך. הדבר החשוב הוא להזמין שירותי ריסוס מקצועיים, לזהות את סוג התיקן, ולאתר את מקורות המחיה שלהם.

 

המאמר בחסות אמא'לה גו'ק