הדברת מזיקים מסוגים שונים

כיצד נבצע הדברת מזיקים יעילה ומקצועית בבית או בעבודה?

האם כאשר אנו מתייחסים למונח הדברת מזיקים, אנו מדברים על אותה התופעה בכל מקום? ממש לא. המדובר בשם כללי לכל הסוגים הקיימים, ובכל שיטות ההדברה הקיימות, והן רבות ומגוונות. כיום, בנוסף לכל שיטות ההשמדה הרגילות והמוכרות ישנן שיטות חיסול ירוקות שרבות מהחברות בתחום משתמשות בהן, וזאת לנוכח המודעות ההולכת וגוברת של האוכלוסייה לשמירה על איכות הסביבה.

רבות מהחברות נתקלו בתופעה שאנשים ומוסדות לא היו מעוניינים בשירותיהן, במידה ולא יוכלו לספק הדברה ירוקה. כך הפכה המודעות לשמירה על איכות הסביבה גם כמכשיר לחץ על החברות לעבור ולהשתמש בשיטות ירוקות. אך לא בכל מקום ניתן או אפשר להשתמש בשיטות ירוקות, וכדי לעשות הדברה יש צורך לעבוד עם חברה מקצועית בעלת רשיון מטעם המדינה בלבד. השימוש בחומרים כימיים מאד מסוכנים מחייב רשיון מיוחד לעסוק בתחום זה מטעם משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה.

סוגים שונים של הדברות

ישנם סוגים שונים להשמדת מזיקים, ובינהם תמצאו שם את הכימית, הביולוגית, האלקטרונית, מלכודות, ירוקה וכדומה. סוג ההדברה הרווח ביותר הוא הכימית, מכיוון שחומרים אלה מאד חזקים ואפקטיביים, אבל החיסרון שלהם הוא שהם רעילים גם לאדם ולבעלי חיים אחרים, והם מזהמים את הקרקע והמים של כולנו.

  • כימית – זוהי הדברה שאנו עושים בבית באמצעות תרסיס קטן שמונח מתחת לכיור ועד לריסוסים שנעשים בעזרת מטוסים קטנים מעל לשדות. היא מאד אפקטיבית, אבל היא פוגעת בסביבה ובאדם, והמגמה כיום היא לצמצם את השימוש בשיטה זו עד כמה שאפשר, ולעבור להדברה אורגנית או ירוקה.
  • ירוקה או אורגנית – שיטה זו מטפלת בדיוק באותם מפגעים כמו השיטה הכימית, אך עושה זאת באמצעות חומרים טבעיים, שאינם מזיקים לסביבה בעת השימוש בהם, והיא פוגעת אך ורק במזיקים עצמם. היא מקבלת כיום עדיפות, ורוב המדבירים עוברים להשתמש בטכניקת זו, בבית ובעסקים שונים. בעסקים של מזון חובה להשתמש בטכניקה ירוקה, בגלל הסכנה שחומרים כימיים יגיעו למזון.
  • ביולוגית – הדברה זו נעשית על ידי הבאת בעלי חיים מסוימים למקומות שונים, על מנת שיאכלו את המזיקים. בשיטות אלה משתמשים במיוחד באיזורים חקלאיים גדולים, שיש צורך לבער מזיקים, ושניתן לעשות זאת על ידי בעלי חיים אחרים.
  • טכניקה אלקטרונית – טכניקה זו מיועדת להרחקת בעלי חיים על ידי שידור תדר קול מיוחד המגיע לאוזני החרקים המעופפים, הנרתעים ממנו, ולא מתקרבים לאיזור שממנו הוא בוקע.
  • מלכודות – מקומות רבים מעדיפים לכידת עכברים ומכרסמים אחרים עם מלכודות, מאשר על ידי פיזור רעל עכברים שמסוכן גם לבעלי חיים אחרים. מדובר במלכודות שאינן מסבות סבל כדוגמת מלכודות הקפיץ.

השמדת מזיקים בבית מחייבת בהרבה מקרים הזמנת מדביר מקצועי. וודאו כי הוא משתמש בשיטות הדברה ירוקות, וודאו שיש לו רשיון מטעם המשרד לאיכות הסביבה המעיד על כך.

המאמר בחסות דויטש הדברת מזיקים