כל מה שרציתם לדעת על הדברת דובון הקורים

אחד מהמזיקים הקטנים ביותר, אך הלא פחות בעייתיים, הוא החרק אשר נקרא דובון הקורים. בניגוד לשם שלו, דובון הקורים איננו דוב כלל, אלא זחל קטן, שעתיד להתפתח לפרפר. עד שדובון הקורים יתפתח להיות פרפר, הוא בעצם יהיה זחל – והוא יהיה זחהדברת דובון הקוריםל מזיק מאד. מדוע הוא מזיק? שתי סיבות מרכזיות. האחת, שיש בני אדם שאלרגיים אליו כשהם באים איתו במגע (יש לו מגע פרוותי שכן הוא עטוף בשערות מיוחדות, ומכאן שמו), וכן העובדה שהוא פשוט מחסל עלים וצמחים ופוגע בהם – ומכאן עולה הצורך בפתרונות של הדברה. אם כך, כיצד מדבירים את דובון הקורים, ומה חשוב לדעת על התהליך כולו?

 

הכל על תהליך ההדברה

  • מתי כדאי להדביר? – כמו בכל הדברת מזיקים, גם במקרה של דובון הקורים, כדאי לבצע את ההדברה לפני שהזחלים מגיעים שלטח. מדובר בעצם על פתרון מונע מעולה שיכול לחסוך לכם הרבה כאב ראש בהמשך. ברור כי ברגע שמונעים מלכתחילה את ההתפתחות של הזחלים באזור, הם גם לא יוכלו להתפרש לעוד אזורים, ולא יוכלו לפגוע כלל בצמחיה. מבחינת המועד המומלץ לכך, רצוי לעשות זאת בסוף החורף. לרוב, הביצים של דובון הקורים בוקעים סביב חודש אפריל, ממש עם תחילת האביב. זה אומר שכבר בפברואר, ועל אחת כמה וכמה במרץ, אפשר לבצע את ההדברה. שימו לב שרצוי מאד שלא יהיו עוד גשמים אחרי ההדברה, ולכן רצוי באמת למצוא את חלון ההזדמנויות שבין סוף החורף להתחלה של האביב. כשהשדה נותר יבש, הוא גם יישאר מודבר ולא יהיה סיכוי שהזחלים יגיעו בהמוניהם.

 

  • איך ההדברה מתבצעת? – הדברה נגד דובון הקורים מתבצעת בשיטה הפשוטה יחסית של ריסוס. את הריסוס עושים בצורה מבוקרת. לא מרססים את כל הצמחים כמובן, כדי לא לפגוע בהם, וכדי שהחומרים לא יחלחלו עמוק מידי. במקום זה, המדבירים מבצעים תהליך איתור מוקדם לקנים של דובון הקורים. יש לקנים הללו מראה שמוכר מאד למדבירים, וברגע שמטפלים בהם – הרי שפוגעים ביכולת של דובון הקורים להתפתח. על ההדברה אפשר לחזור כל שנה מחדש, כדי למנוע את חזרתם.

 

  • חרישה מלאה לשדות – דרך נוספת להקטין מאד את הסיכוי לחזרתם של דובוני הקורים, הוא פשוט לחרוש קודם כל את השדה. בפעילות החרישה, אפשר גם להרוס בדרך את הקנים של הזחלים הללו, ובכך מקטינים עוד יותר את הסיכוי שהם ישובו.

 

  • האם זה יעיל לרסס כשהם כבר קיימים? – התשובה היא חיובית. זה אמנם מאתגר יותר לבצע הדברה כשכבר מדובר על זחלים שהחלו לפגוע בצמחים עצמם, וההדברה תהיה חייבת להיות נרחבת יותר – אבל היא בהחלט אפשרית ויש מה לעשות.

 

פתרון שתמיד כדאי לאמץ

אחרי שהבנתם את מידת הפגיעה של דובון הקורים, אתם מבינים גם מדוע ההדברה נגדו היא קריטית, ואילו פתרונות אתם חייבים לאמץ.