הכל על הדברת טרמיטים

טרמיטים נקראים בעגה המדעית "טרמיטאים", והם מהווה סדרה במחלקת החרקים. חרקים הם בתורם מחלקה של בעלי חיים במערכת פרוקי הרגליים, וקל לזהות אותם לפי צורת גוף המחולקת לשלושה חלקים, ראש, חזה, בטן ושלושת זוגות הרגליים. מבחינה ביולוגית אין הרבה הבדלים בין טרמיטים לבין אחיהם למחלקת החרקים, אולם בכל הנוגע אל הדברה הם דורשים התייחסות מיוחדת.

מאפייני הטרמיטים בישראל

טרמיטים הם חרקים שנראים כמו תיקן או נמלה. הם קטנים מאוד, חיוורים ולעיתים קרובות גם חסרי עיניים או כנפיים. הם חיים במושבות המונות עד 10 מיליון פרטים, עם כמות ממוצעת של 50,000 פרטים. המלך והמלכה של הטרמיטים הם הפרטים היחידים שמתרבים. בנוסף, בעוד דבוראים ונמליים מזדווגים פעם אחת, אצל הטרמיטים הזכר נשאר, לצד הנקבה כדי להרבות אותה כל כמה ימים. המטרה היא המשך הטלת הביצים והגדלת המושבה. זו סיבה מרכזית לקושי בהדברת טרמיטים ולצורך באמצעים מתקדמים.

מלבד הכמויות הגדולות של טרמיטים הדורשים הדברה בבתים פרטיים, משקים חקלאיים, שטחים ציבוריים ועוד, יש לזכור שהם ניזונים מכרסום עץ. הם מסוגלים לעכל תאית במהירות וביעילות, וזאת באמצעות חיידקים סימביוטיים. יתרה על כך, בישראל יש 7 מינים של טרמיטים. רובם נמצאים לאורך שפלת החוף, דרום הארץ ומדבר יהודה. לאחרונה נרשם גידול משמעותי בשכיחות הטרמיטים בישראל, וזאת בשל ריבוי הגינות המושקות, שפע המזון והתנאים האופטימאליים להתבססות מושבות.

שלבים ושיטות הדברה

הדברת טרמיטיםעל מנת להדביר טרמיטים יש לבצע את הפעולות הבאות:

  1. איתור מושבת הטרמיטים – לא מספיק להשתמש באמצעי הדברה, על מנת להדביר את הטרמיטים ישירות ולהמית אותם. יש צורך באיתור המושבה ובפעילות נקודתית בעלת אפקטיביות בטווח הקצר והארוך. טרמיטים יכולים לגרום נזקים חמורים במידה ולא מטפלים בה בצורה נכונה, ולכן חשוב להקדים תרופה למכה.
  2. הריגת המלכההדברת טרמיטים מסתיימת רק לאחר שמצליחים להרוג את המלכה. לאחר מות המלכה מתפזרים הטרמיטים, עוזבים את המקום ויוצאים לחפש אחר מקומות קינון חדשים. הבעיה היא שמושבות טרמיטים נמצאות בתוך האדמה. יש להחדיר אל מעבה האדמה את חומרי ההדברה, בדרך כלל באמצעות קידוחים במרווחים של חצי מטר אחד מהשני. הדברת טרמיטים כוללת החדרה של החומרים ישירות אל מושבות הטרמיטים, כמו גם קדיחה במשקופי הדלתות על מנת להשמיד את הטרמיטים הכלואים בתוכם.
  3. פתיונות – שיטה נוספת להדברת טרמיטים מאפשרת שימוש בפתיונות. בשיטה הזו המדביר לומד את מסלולי ההליכה של הטרמיטים, מניח פיתיונות מורעלים, וכך מרעיל את הקן כולו. במידה ומדובר על טרמיטים בתוך רהיטי עץ יש לאטום את הרהיט ולבצע איוד או עישון בגז.

לסיכום, השיטות השונות להדברת טרמיטים נובעות מהמאפיינים הייחודיים של החרקים הללו. הם לא נחשבים מתוחכמים או חכמים במיוחד, אך התמודדות לא נכונה עם טרמיטים עשויה להסב נזקים בלתי הפיכים.

Leave a Comment