חרקים שמזיקים לעצים

חרקים מזיקים לעץ

העצים הם צמחים חיים לכל דבר ועניין. ככאלה, הם גם חשופים מאד להשפעה של מזיקים שונים. זה נכון שגם האדם עלול לפגוע בעצים, כמו גם תנאי מזג האוויר או תנאי גידול שאינם טובים. עם זאת, ישנם גם לא מעט חרקים אשר ניזונים מהעץ דרך קבע. בקנה מידה קטן זה לא מורגש, אך בקנה מידה גדול יותר, ובכמות גודלה של מזיקים – העץ עלול לסבול מכך במיוחד, והדבר יפגום גם במראה שלו וגם בבריאות שלו. כדאי כמובן להיות מודעים לחרקים המזיקים הללו – וגם לטיפול האפשרי עבורם.

כמה מהחרקים המזיקים

  • ציקדה– הציקדה הוא חרק בגודל בינוני ביחס לחרקים אחרים, והוא נפוץ למדי בין ארצנו. הציקדה ניזון מהעצים, ופוגע בעיקר בעלים עצמם ובמראה שלהם. כאשר יש חרקי ציקדה על העץ, אתם תשימו לב כי העלים נעשים צהובים יותר מהרגיל, ובניגוד לסדר הטבעי ההגיוני. כמו כן הוא גורם לסלסול מוקדם מידי של העלים הצעירים שצומחים ולהרס שלהם.
  • חדקונית הדקל – כפי שניתן לתאר משמה, חדקונית הדקל היא חרק אשר נמצא בעיקר בעצי הדקל. הסיבה לכך הוא שהיא ניזונה מהגזע שלו. לכשעצמה, חדקונית דקל בוגרת אין בכוחה להרוס את הדקל. הבעיה שהיא מטילה מאות ביצים בגזע – ואז הגלמים מפלסים את דרכם החוצה דרך הגזע, ומתרחשת פגיעה משמעותית מאד, שעלולה להביא לקריסת עץ.
  • תירפס השמש – כיאה לשמו, תירפס השמש פעיל בארצנו רק בחלק מהחודשים, בדגש על חודשי הקיץ, וסביב חודש אוקטובר הוא כבר נעלם. עם זאת, בחודשי הקיץ הוא עלול לגרום נזק רציני מאד לעלים. גם כאן הסכנה היא בהצהבה מוקדמת ומוגזמת של העלים, ובעיקר הרס של עלים צעירים ומניעת צמיחה בריאה שלהם.

מה כדאי לעשות?

שימו לב שבחלק מהמקרים, כשיש כבר השתלטות של מזיקים על העץ, הדרך המומלצת ביותר לטיפול, היא פשוט לבצע גיזום עצים. הגיזום מאפשר גם להיפטר מהעלים החולים, וגם לחסל את המזיקים הללו בבת אחת ולגרש אותם מהמקום – ולתת לחלקים חדשים ובריאים של העץ לצמוח מחדש – וכך ליהנות מעץ בריא ויפה.