הדברה ידידותית לבעלי חיים

מרביתנו אוהבים בעלי חיים, לרבות אלה שהופכים להיות החברים הטובים שלנו – חתולים וכלבים. מצד שני את כל יתר החרקים שנמצאים אתנו כאן על כדור הארץ אנו נעדיף שיתרמו את תרומתם האקולוגית החשובה רחוק מאתנו. לכן, בכל פעם שנזמין שירותי הדברה לבית בו שיש בו חיות מחמד, חשוב לשים לב למספר דגשים חשובים כדי להצליח למגר את החרקים ובמקביל להיות בטוחים שחיית המחמד שלנו לא נפגעת. השאלה הנשאלת היא – האם יש הדברה ידידותית לבעלי חיים? הדברה שתרחיק את המזיקים ועם זאת תגן על חיית המחמד שלכם?

הדברה אקולוגית – שומרת על הסביבה ועל בעלי החיים 

הדברה אקולוגית הינה למעשה הדברה אורגנית (טבעית) שעושה שימוש בחומרים טבעיים שלרוב מרחיקים את המזיקים ולא משמידים אותם. גם אם יש מעט חומרים שמשמידים, הם מכוונים ספציפית למזיק עצמו, אולם הם לא יפגעו באף אורגניזם אחר. הדברה טבעית תעשה שימוש בחומרים שונים כמו שימוש בצמחים למיניהם – צמחים שאפשר להפיק מהם חומרים שדוחים את המזיקים וזאת מבלי שיהיה צורך להשמיד אותם, או שמשמידים רק מינים מסוימים, מבלי שיהיה צורך לפגוע באחרים, כך שיתר בעלי החיים לא נפגעים בזמן שנעשה שימוש נבון בטבע – לוקחים מהטבע על מנת להתמודד עם הטבע.

עוד שיטות להדברה ידידותית לבעלי חיים

  • הדברה אורגנית – שיטת הדברה שלא פוגעת בכלבים וביתר בעלי החיים בבית היא הדברה אורגנית. מדובר בהדברה שנעשית גם בהיעדר חומרים כימיים וגם באמצעות שיטות שונות כמו שימוש במלכודות ייחודיות כמו מלכודות עם פיתיון או מלכודת דבק. צריך לקחת בחשבון שאפילו במקרים הללו, מוטב יהיה להרחיק את בעלי החיים מהמלכודות עצמן.
  • הדברה ידידותית באמצעות חומרים כימיים – הדברה באמצעות חומרים כימיים תהיה תלויה מאד בחומר ההדברה ובאחוז החומרים הכימיים שהיא מכילה. יש חומרי הדברה כימיים שיכולים לכלול חומרים שונים – כמו פירטוראיד, זרחן ועוד. כל אחד מהחומרים הללו יכולים להגיע ברמת רעילות נמוכה וגם להתערבב בחומר ההדברה באחוז קטן שלא גורם נזק לבעל החיים. 
  • אוורור של כמה שעות – גם כשמדובר בחומרי הדברה ירוקה בעלי אחוז רעילות נמוך, חומרי ההדברה הללו עדיין יימצאו זמן כלשהו על משטח הרצפה עד שיתאדו ולכן רצוי לאוורר את החלל בטרם מחזירים את כל באי הבית ואת חיית המחמד.

אחרי כמה זמן אפשר להיכנס לדירה אחרי ריסוס?

לשאלה – האם יש ריסוס שלא פוגע בבעלי חיים, התשובה היא שכל ריסוס שיש בו מעט חומר כימי רעיל והוא ימצא בסמוך לבעל החיים עשוי להזיק לו, גם במידה זעירה. אולם, כפי שצוין, הכמות היא קטנה ולכן הנזק הינו זעיר, עם זאת, עדיין מומלץ יהיה להתרחק לפחות לכמה שעות, כשהזמן מתקצר משמעותית הן לגבי בני אדם והן לגבי חיות, (שזה גם תלוי במשקל שלהם וברגישות שלהם), וניתן לשוב הביתה לאחר 6 שעות מתום ההדברה.

איך נסייע ברמה האישית והביתית כדי למנוע הדברה?

לפני הכל, יש לשמור על ניקיון כללי לפני הההדברה לבית – לסגור פחים, לאטום סדקים בבית וכולי. כדי להפחית יתושים יש להתקין רשתות על החלונות. כדי להרחיק תיקנים צריך לייבש מקומות שיש בהם לחות מתמדת, לאוורר תמיד ארונות ואת כל הסביבה של המטבח. עוד כדאי לדעת, שלא מומלץ לנסות להרחיק בעלי חיים כמו עכבישים, שממיות ולטאות – אלה ניזונים מחרקים שנחשבים למזיקים והם חלק מההדברה הטבעית שאינה מזיקה לבעלי החיים שלנו.